Kamienne kręgi - Cmentarzysko w Węsiorach – miejsce pochówku Gotów i
Gepidów z I-III wieku. Na cmentarzysku są kręgi kamienne i kurhany.
Historia kontaktów ze
Skandynawią. Kontakty ludności ze Skandynawii z ludnością zamieszkującą wówczas
Pomorze (ludność kultury łużyckiej) sięgają czasów wczesnych bo ok. 1300 r.
p.n.e. W zasadzie jedynym ograniczeniem kontaktów była zdolność pokonania
morza. Ludność kultury łużyckiej opuściła swoje ufortyfikowane grody już w IV
w. p.n.e. Goci i Gepidzi natomiast znaleźli się na Pomorzu przybywając z
obszaru dzisiejszej południowej Szwecji w I w.n.e. Tworzyli z tubylczą
ludnością spoistą kulturę zwaną kulturą wielbarską. Wędrówka Gotów i
Gepidów[edytuj. Drogę przebytą pomiędzy I-V w. przez Gotów i Gepidów znaczą
kamienne kręgi i kurhany. Zachowało się wiele cmentarzysk ale nie wszystkie
jakie znajdowały się niegdyś na Pomorzu. Obrządek pogrzebowy tego ludu
spowodował właśnie taki wygląd cmentarzysk. Wykonane przez archeologów zdjęcia
jeszcze w 1947 roku w Węsiorach pokazują również otwarte groby (bo takie były).
Muzeum Archeologiczne w Gdańsku udostępnia w swoich gablotach bardzo dużo
zabytków znalezionych w cmentarzysku w Węsiorach. Podobna biżuteria i
przedmioty codziennego użytku są udostępniane w muzeum w Toledo (Hiszpania) -
tam właśnie dotarli Goci i Gepidzi szukając swojego miejsca do życia.
Na cmentarzysku są następujące formy nagrobków:
kręgi kamienne,
kurhany z kręgami koncentrycznymi,
kurhany ze stelami i bez nich,
groby płaskie ze stelarni i bez nich.
W powyżej wymienionych obiektach stosowano następujące rodzaje
pochówka:
groby popielnicowe czyste i obsypane szczątkami stosu,
groby jamowe z czysto przemytymi kośćmi lub ze zsypanym stosem,
groby szkieletowe,
groby z popieliskiem.
Najciekawszymi obiektami są niewątpliwie kręgi, znane także z terenów
północnej Europy, z Norwegii (z prowincji: Hordaland, Rogaland, Yest-Agder,
Aust-Agder, Yestfold i Ostfold), z Niemiec (z północno-zachodniej i zachodniej
Meklemburgii) i z Polski (z Pomorza Wschodniego oraz Mazur).
Kontrowersje[edytuj
Powszechnie uznana w środowisku naukowym i obowiązująca obecnie teoria
na temat funkcji kręgów kamiennych wysunięta została przez badacza kultury
wielbarskiej, Ryszarda Wołągiewicza. Odrzucił on stanowczo wcześniejsze
hipotezy identyfikujące kręgi jako specyficzne formy pochówku (nagrobka). Na
podstawie legend i podań skandynawskich oraz w oparciu o przeprowadzone badania
uznał te konstrukcje za miejsca wieców i sądów plemiennych. Sporadyczne
pochówki znajdujące się w obrębie kamiennych kręgów miały się tam znaleźć już
po zaprzestaniu użytkowania ich jako miejsc spotkań.
źródło tekstu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz