sobota, 8 lutego 2014

Transrapid Maglev Szanghaj - China


Pociąg Transrapid Szanghaj na lotnisku Pudong International Airport.
Szanghai Transrapid Szanghaj (chin. 上海磁浮示范运营线) – pierwsza komercyjna linia kolei magnetycznej na świecie. Budowa rozpoczęła się w marcu 2001, a oddanie do użytku pasażerskiego nastąpiło dwa lata później 1 stycznia 2004. Pociąg został wyprodukowany w Niemczech. Linia ma 30,5 km i dwie stacje.
Linia jest obsługiwana przez Shanghai Maglev Transportation Development Co., Ltd.
Pociąg może osiągnąć prędkość 350 kilometrów na godzinę w 2 minuty, a maksymalnie w normalnej eksploatacji – 431 km/h. Podczas testu 12 listopada 2003, pociąg osiągnął maksymalną prędkość wynoszącą 501 km/h. Budowa tej linii kolejowej pochłonęła 10 mld yuanów (2 mld €), a zajęła 2,5 roku. Linia biegnie od stacji Longyang Road (chin. 龙阳路站, Lóngyáng Lù Zhàn) (połączenie z linią nr 2 oraz 7 metra) w dzielnicy Pudong do stacji Port lotniczy Szanghaj-Pudong (lotnisko). Z lotniska dodatkowe tory prowadzą do zajezdni kolei. Podróż trwa 7 minut i 20 sekund. W maju 2008 cena biletu w jedną stronę wynosiła 50 ¥ (ok. 15 zł) i 40 ¥ (12 zł) dla pasażerów lotniska, po okazaniu biletu lotniczego. Bilet w obie strony kosztuje 80 ¥ (25 zł), a bilet VIP – podwójnie.

Prędkość maksymalna: 431 km/h poza godzinami szczytu lub 300 km/h w godzinach szczytu.
Wygląda na to, że w 2008 roku jechałem tą koleja z maksymalną prędkością. :)













4 komentarze:

  1. Niezły spid, naszym pendocośtam jeszcze trochę brakuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc to miałem trochę stracha widząc na wyświetlaczu te 431 km/h. W tym tempie z Wejherowa do Gdańska dotarlibyśmy w ok 20 min?

    OdpowiedzUsuń
  3. Nasze pendocośtam może za 100 lat osiągnie te prędkości.

    OdpowiedzUsuń
  4. A tak niewiele brakowalo: pierwsza linia transrapidu miala laczyc Hamburg z Berlinem, planowany czas przejazdu to mniej wiecej 70 minut. Niestety(!?) juz wtedy ICE (niemiecki odpowiednik "pendocostam") potrzebowal tylko 20 minut wiecej na pokonanie tego odcinka, wiec koszty inwestycji (wg niezaleznych szacunkow okolo 10 miliardow €) uznano za niewspolmierne...

    OdpowiedzUsuń